ממצאים:
בעבודתי ניתחתי את הסרטים על פי מספר קריטריונים, אלה הם הממצאים בכל קריטריון:
אופי:
מצאתי כי ברוב סרטי דיסני הנשים מוצגות כחלשות, הן מוכנות לוותר על עצמן בשביל גבר שהן הרגע פגשו, הן משיגות את כל מה שהן רוצות בעזרת היופי שלהן ולא מסוגלות לעשות דברים בעצמן.
בחלק מהסרטים חל שינוי באופיין של הנשים והן נהיו חזקות ועצמאיות יותר אבל עדיין השינוי לא לגמרי עדיין יש את הגברים שיעצרו אותן מלעשות דברים בעצמן.
פאסיביות:
מצאתי כי ברוב סרטי דיסני הנשים נגררות אחרי הגברים וניצלות ממוות בעזרת הגברים ומוותרות על החופש של עצמן.
כמובן שחל שינוי בפאסיביות של הנשים וחלקן כן מסוגלות להציל את עצמן אך עדיין השינוי לא חל לגמרי, לדוגמא בסרט מולאן, מולאן צריכה להתחפש לגבר כדי להציל את אביה מה שמראה לנו שבשביל להיות חזקה את צריכה להסוות את הנשיות שלך ולהתחזות לגבר.
רצון הדמות:
ברוב סרטי דיסני מצאתי כי רוב הנשים מתאהבות בגברים שהן הכירו הרגע, זאת אומרת שהן בכלל לא מכירות אותם ומוכנות לעשות הכל בשבילם גם אם זה אומר לוותר על עצמן, חלקן אפילו מתאהבות בחוטף שלהן.
בכמה מעטים מסרטי דיסני הדמויות הנשיות לא מסיימות את הסרט עם גבר, לדוגמא בסרט "לשבור את הקרח" אלזה מבינה כי האהבה החזקה שבין אחיות גוברת על האהבה הרומנטית.
מראה:
מצאתי כי ברוב סרטי דיסני הנשים לבושות בשמלות צמודות, עם מחוך, חלקן אפילו כמעט ולא לבושות בכלל והן רזות מאוד, נדיר למצוא גיבורת סרט שהיא מלאה או רחמנא ליצלן שמנה.
בחלק מהסרטים שחל בהם שינוי באופיין של הנשים חל שינוי גם במראה, המראה של חלקן אינו עדין ונשי כמו של שאר נסיכות דיסני וחלקן גם לא רזות כמו כל שאר הנסיכות אך עדיין אין כמו שמנה. קראתי כי מבקרים רבים טענו כי מואנה מלאה או שמנמנה אך אני חושבת שהיא פשוט לא שדופה, היא במשקל ממוצע.
מסר:
המסרים שמועברים לנו בסרטי דיסני היא שהמקום של הנשים הוא במטבח, שבעזרת יופי אפשר להשיג הכל, שהן צריכות לוותר על עצמן בשביל גבר שהן בכלל לא מכירות ושכדי להיות מסוגלת לעשות משהו בעצמך את צריכה להסוות את הנשיות שלך כי רק גברים מסוגלים להיות עצמאים אבל גם מועברים לנו מסרים חיוביים כמו קבלת השונה ושהאהבה שבין אחיות גוברת על האהבה הרומנטית.
למיש במאמרה "נשים יפות סטריאוטיפים מכוערים" טוענת כי הנשים, על פי האידיאולוגיה הקפיטליסטית, הן דמויות שוליות, הנשלטות בידי הגברים. הן מיוצגות כחסרות אונים, תלותיות, חסרות תועלת, רגשניות, פגיעות, כנועות, ילדותיות או סתם טיפשות. לפי שחר וצור, הנשים מוצגות כפאסיביות(לא פעילות) ומוצגות לרוב ייצוג סטריאוטיפי.
במהלך המחקר שלי מצאתי כי רוב נסיכות דיסני חלשות ונגררות על יד דמויות אחרות, בעיקר אחרי הגברים בסרט. שלגיה, הנסיכה הראשונה של דיסני נגררת אחרי הגמדים שמציעים לה מחסה בתמורה לכך שתנקה ותבשל בשבילם, מזכיר את הסטריאוטיפ של "אישה במטבח". בנוסף מצאתי כי הנשים מיוצגות כתלותיות, חסרות תועלת, רגשניות, פגיעות, כנועות, ילדותיות או סתם טיפשות. לדוגמא: למרות שמזהירים אותה מפורשות מפני זרים ומפני התחפושות של המלכה הערמומית, היא מתפתה לנגוס בתפוח המורעל.
שחר וצור טוענות כי הנשים מתוארות כ"ממתינות" לגברים שלהן: הן נצמדות לזרועותיהם, נשענות על כתפיהם, מתחננות לתשומת לב. תיאורים כאלה הם ביטוי ישיר ליחסים אי-שוויוניים ולעליונות הגבר.
מצאתי במחקר שלי כי ברוב הסרטים הנשים ניצלות על ידי הגברים מה שגורם לנו לחשוב כמה שהאישה היא תלותית בגבר ושהיא אינה מסוגלת לעשות דברים בעצמה. לדוגמה, שלגיה ניצלת ממוות על ידי דמויות גבריות שונות במהלך הסרט.
בנוסף מצאתי גם כי ברוב סרטי דיסני הנשים יעשו הכל, גם אם זה אומר לוותר על עצמן ולעזוב את הכל לטובת גבר, העיקר לא להיות רווקות.
כפי שאורון שמיר מסביר בכתבתו "הנסיכות של דיסני כבר לא מחכות לנסיך". הוא נותן לדוגמה את הסיפור של ״בת הים הקטנה״ נסיכה יפה שמתאהבת בבנאדם אשר מבוגר ממנה בהרבה, היא עושה עסקה עם אורסולה, שתהפוך אותה לבת אדם למשך שלושה ימים בתמורה לקולה, שאותו היא תכניס לקונכייה. אריאל צריכה לקבל נשיקת אהבה אמיתית מהנסיך, אריק אחרת היא תהפוך בחזרה לבת ים ותהיה שייכת לאורסולה. אריאל מוותרת על הקול שלה, מה מזכיר את המשפט "תהיי יפה ותשתקי". כשהיא משיגה את הנסיך היא נוטשת את החברים והמשפחה שלה בשביל הנסיך שהיא בקושי מכירה.
גן אל מסבירה כי סצינת המפגש ביער, שגורמת לאורורה(היפיפה הנרדמת) להתאהב נואשות בנסיך מעט מטרידה. היא מתמוטטת רגשית בשל אהבתה לגבר שזה עתה פגשה.
רשת(2017) טוענת כי "שלגיה" הוא בסופו של דבר סיפור על יופי חיצוני ובעזרתו שלגיה זוכה בסוף השמח שלה, שכן יופיה הוא זה שגרם לגמדים להציג אותה בארון זכוכית במקום לקבור אותה, ולקבל נשיקה מהנסיך, אפילו בהיותה חסרת רוח חיים. מצאתי כי רוב נסיכות דיסני משיגות את מה שהן רוצות בעזרת היופי שלהן ושהיופי מאוד חשוב להן. אריאל משיגה את מה שהיא רוצה בעזרת היופי שלה, ושלגיה שמרוב שהייתה יפה הגמדים הכינו ארון מתים שקוף מזכוכית כדי שיאפשר לראות אותה מכל הצדדים.
לובה שמוקלר בכתבתה "מחקר: הנסיכות של דיסני כבר לא צריכות שיצילו אותן" מספרת כי חוקרים אמריקנים אשר בדקו את הסרטים המצויירים השונים של חברת דיסני, גילו כי במהלך השנים הסטראוטיפים החלו להיעלם. מצאתי בחקר כי במהלך השנים, יצוג הנשים בסרטי דיסני השתנה חלק מהנסיכות נהיו אמיצות יותר ועצמאיות יותר אבל עדיין השינוי לא חל לגמרי.
לדוגמה, הסרט מולאן. עצמאותה של מולאן והאומץ שלה ברורים ונראים מתחילת הסיפור ועד סופו. פועלת על פי דעתה ובכך עצמאותה באה לידי ביטוי. מולאן היא אישה חזקה, אקטיבית ופעילה לאורך כל הדרך, היא מקבלת החלטות מסוכנות ואמיצות בעצמה ומיישמת אותן, היא פועלת בחופשיות והיא אינה תלויה בשום דבר ובאף אחד. אבל המסר שמועבר לנו הוא שבשביל להיות חזקה את צריכה להסוות את הנשיות שלך ולהתחזות לגבר.
שמיר(2017) מסביר כי למרות כל השינויים הקוסמטיים בשפה, האלמנט הבולט ביותר בהקשר של ״מואנה״ הוא היעדר מוחלט של מנוע רומנטי, או רומנטיקה בכלל לצורך העניין. מצאתי כי בסרט "לשבור את הקרח" הנסיכה אלזה אינה מסיימת את הסרט עם נסיך והמסר שמועבר לנו הוא שהאהבה החזקה שבין אחיות גוברת על האהבה הרומנטית.
הכרעה:
הדילמה שלי היא: האם בעידן METOO# עדיין יש מקום לסטראוטיפים ואפליה מוגדרת בסרטי דיסני?
בכתבה שפורסמה לפני כמה ימים בעיתון "24 שעות" ונכתבה על ידי יואב בירנברג נכתב כי "בעידן שקדם למהפכת METOO# הנסיכות היו עדינות, שבריריות וכנועות, בעלות מותניים צרות להחריד, שהן תמיד נמצאות במצוקה. שונות מאוד מן הדימוי של האישה החזקה והעצמאות בימינו. למרות השינוי שעברו לאחרונה חלק מהנסיכות- מואנה, למשל, כבר לא מפחדת לצאת לבד למסע מסוכן באוקיינוס ועל הדרך לסחוב על גבה בחור מגושם ועצלן- הכריזו לא מזמן שתי כוכבות הוליודיות שהן לא מתכוונות לגדל את בנותיהן על ברכי הקאלסיקות של ענקית המסך ואפילו אוסרות עליהן לצפות בחלק מהסרטים."
אני חושבת שלמרות כי ניתן לראות שינוי בתקופה האחרונה עם ייצוג הנשים בסרטי דיסני, עדיין השינוי אינו חל לגמרי. נסיכות דיסני עדיין אינן עצמאיות לגמרי ואפילו שבסרט מואנה, מואנה מוצגת כעצמאית והיא זאת שגוררת את מאווי חצי האל אחריה, עדיין היא בתחילת הסרט נעצרת על ידי אביה שמנסה לשמור עליה.
בעבודתי ניתחתי את הסרטים על פי מספר קריטריונים, אלה הם הממצאים בכל קריטריון:
אופי:
מצאתי כי ברוב סרטי דיסני הנשים מוצגות כחלשות, הן מוכנות לוותר על עצמן בשביל גבר שהן הרגע פגשו, הן משיגות את כל מה שהן רוצות בעזרת היופי שלהן ולא מסוגלות לעשות דברים בעצמן.
בחלק מהסרטים חל שינוי באופיין של הנשים והן נהיו חזקות ועצמאיות יותר אבל עדיין השינוי לא לגמרי עדיין יש את הגברים שיעצרו אותן מלעשות דברים בעצמן.
פאסיביות:
מצאתי כי ברוב סרטי דיסני הנשים נגררות אחרי הגברים וניצלות ממוות בעזרת הגברים ומוותרות על החופש של עצמן.
כמובן שחל שינוי בפאסיביות של הנשים וחלקן כן מסוגלות להציל את עצמן אך עדיין השינוי לא חל לגמרי, לדוגמא בסרט מולאן, מולאן צריכה להתחפש לגבר כדי להציל את אביה מה שמראה לנו שבשביל להיות חזקה את צריכה להסוות את הנשיות שלך ולהתחזות לגבר.
רצון הדמות:
ברוב סרטי דיסני מצאתי כי רוב הנשים מתאהבות בגברים שהן הכירו הרגע, זאת אומרת שהן בכלל לא מכירות אותם ומוכנות לעשות הכל בשבילם גם אם זה אומר לוותר על עצמן, חלקן אפילו מתאהבות בחוטף שלהן.
בכמה מעטים מסרטי דיסני הדמויות הנשיות לא מסיימות את הסרט עם גבר, לדוגמא בסרט "לשבור את הקרח" אלזה מבינה כי האהבה החזקה שבין אחיות גוברת על האהבה הרומנטית.
מראה:
מצאתי כי ברוב סרטי דיסני הנשים לבושות בשמלות צמודות, עם מחוך, חלקן אפילו כמעט ולא לבושות בכלל והן רזות מאוד, נדיר למצוא גיבורת סרט שהיא מלאה או רחמנא ליצלן שמנה.
בחלק מהסרטים שחל בהם שינוי באופיין של הנשים חל שינוי גם במראה, המראה של חלקן אינו עדין ונשי כמו של שאר נסיכות דיסני וחלקן גם לא רזות כמו כל שאר הנסיכות אך עדיין אין כמו שמנה. קראתי כי מבקרים רבים טענו כי מואנה מלאה או שמנמנה אך אני חושבת שהיא פשוט לא שדופה, היא במשקל ממוצע.
מסר:
המסרים שמועברים לנו בסרטי דיסני היא שהמקום של הנשים הוא במטבח, שבעזרת יופי אפשר להשיג הכל, שהן צריכות לוותר על עצמן בשביל גבר שהן בכלל לא מכירות ושכדי להיות מסוגלת לעשות משהו בעצמך את צריכה להסוות את הנשיות שלך כי רק גברים מסוגלים להיות עצמאים אבל גם מועברים לנו מסרים חיוביים כמו קבלת השונה ושהאהבה שבין אחיות גוברת על האהבה הרומנטית.
למיש במאמרה "נשים יפות סטריאוטיפים מכוערים" טוענת כי הנשים, על פי האידיאולוגיה הקפיטליסטית, הן דמויות שוליות, הנשלטות בידי הגברים. הן מיוצגות כחסרות אונים, תלותיות, חסרות תועלת, רגשניות, פגיעות, כנועות, ילדותיות או סתם טיפשות. לפי שחר וצור, הנשים מוצגות כפאסיביות(לא פעילות) ומוצגות לרוב ייצוג סטריאוטיפי.
במהלך המחקר שלי מצאתי כי רוב נסיכות דיסני חלשות ונגררות על יד דמויות אחרות, בעיקר אחרי הגברים בסרט. שלגיה, הנסיכה הראשונה של דיסני נגררת אחרי הגמדים שמציעים לה מחסה בתמורה לכך שתנקה ותבשל בשבילם, מזכיר את הסטריאוטיפ של "אישה במטבח". בנוסף מצאתי כי הנשים מיוצגות כתלותיות, חסרות תועלת, רגשניות, פגיעות, כנועות, ילדותיות או סתם טיפשות. לדוגמא: למרות שמזהירים אותה מפורשות מפני זרים ומפני התחפושות של המלכה הערמומית, היא מתפתה לנגוס בתפוח המורעל.
שחר וצור טוענות כי הנשים מתוארות כ"ממתינות" לגברים שלהן: הן נצמדות לזרועותיהם, נשענות על כתפיהם, מתחננות לתשומת לב. תיאורים כאלה הם ביטוי ישיר ליחסים אי-שוויוניים ולעליונות הגבר.
מצאתי במחקר שלי כי ברוב הסרטים הנשים ניצלות על ידי הגברים מה שגורם לנו לחשוב כמה שהאישה היא תלותית בגבר ושהיא אינה מסוגלת לעשות דברים בעצמה. לדוגמה, שלגיה ניצלת ממוות על ידי דמויות גבריות שונות במהלך הסרט.
בנוסף מצאתי גם כי ברוב סרטי דיסני הנשים יעשו הכל, גם אם זה אומר לוותר על עצמן ולעזוב את הכל לטובת גבר, העיקר לא להיות רווקות.
כפי שאורון שמיר מסביר בכתבתו "הנסיכות של דיסני כבר לא מחכות לנסיך". הוא נותן לדוגמה את הסיפור של ״בת הים הקטנה״ נסיכה יפה שמתאהבת בבנאדם אשר מבוגר ממנה בהרבה, היא עושה עסקה עם אורסולה, שתהפוך אותה לבת אדם למשך שלושה ימים בתמורה לקולה, שאותו היא תכניס לקונכייה. אריאל צריכה לקבל נשיקת אהבה אמיתית מהנסיך, אריק אחרת היא תהפוך בחזרה לבת ים ותהיה שייכת לאורסולה. אריאל מוותרת על הקול שלה, מה מזכיר את המשפט "תהיי יפה ותשתקי". כשהיא משיגה את הנסיך היא נוטשת את החברים והמשפחה שלה בשביל הנסיך שהיא בקושי מכירה.
גן אל מסבירה כי סצינת המפגש ביער, שגורמת לאורורה(היפיפה הנרדמת) להתאהב נואשות בנסיך מעט מטרידה. היא מתמוטטת רגשית בשל אהבתה לגבר שזה עתה פגשה.
רשת(2017) טוענת כי "שלגיה" הוא בסופו של דבר סיפור על יופי חיצוני ובעזרתו שלגיה זוכה בסוף השמח שלה, שכן יופיה הוא זה שגרם לגמדים להציג אותה בארון זכוכית במקום לקבור אותה, ולקבל נשיקה מהנסיך, אפילו בהיותה חסרת רוח חיים. מצאתי כי רוב נסיכות דיסני משיגות את מה שהן רוצות בעזרת היופי שלהן ושהיופי מאוד חשוב להן. אריאל משיגה את מה שהיא רוצה בעזרת היופי שלה, ושלגיה שמרוב שהייתה יפה הגמדים הכינו ארון מתים שקוף מזכוכית כדי שיאפשר לראות אותה מכל הצדדים.
לובה שמוקלר בכתבתה "מחקר: הנסיכות של דיסני כבר לא צריכות שיצילו אותן" מספרת כי חוקרים אמריקנים אשר בדקו את הסרטים המצויירים השונים של חברת דיסני, גילו כי במהלך השנים הסטראוטיפים החלו להיעלם. מצאתי בחקר כי במהלך השנים, יצוג הנשים בסרטי דיסני השתנה חלק מהנסיכות נהיו אמיצות יותר ועצמאיות יותר אבל עדיין השינוי לא חל לגמרי.
לדוגמה, הסרט מולאן. עצמאותה של מולאן והאומץ שלה ברורים ונראים מתחילת הסיפור ועד סופו. פועלת על פי דעתה ובכך עצמאותה באה לידי ביטוי. מולאן היא אישה חזקה, אקטיבית ופעילה לאורך כל הדרך, היא מקבלת החלטות מסוכנות ואמיצות בעצמה ומיישמת אותן, היא פועלת בחופשיות והיא אינה תלויה בשום דבר ובאף אחד. אבל המסר שמועבר לנו הוא שבשביל להיות חזקה את צריכה להסוות את הנשיות שלך ולהתחזות לגבר.
שמיר(2017) מסביר כי למרות כל השינויים הקוסמטיים בשפה, האלמנט הבולט ביותר בהקשר של ״מואנה״ הוא היעדר מוחלט של מנוע רומנטי, או רומנטיקה בכלל לצורך העניין. מצאתי כי בסרט "לשבור את הקרח" הנסיכה אלזה אינה מסיימת את הסרט עם נסיך והמסר שמועבר לנו הוא שהאהבה החזקה שבין אחיות גוברת על האהבה הרומנטית.
הכרעה:
הדילמה שלי היא: האם בעידן METOO# עדיין יש מקום לסטראוטיפים ואפליה מוגדרת בסרטי דיסני?
בכתבה שפורסמה לפני כמה ימים בעיתון "24 שעות" ונכתבה על ידי יואב בירנברג נכתב כי "בעידן שקדם למהפכת METOO# הנסיכות היו עדינות, שבריריות וכנועות, בעלות מותניים צרות להחריד, שהן תמיד נמצאות במצוקה. שונות מאוד מן הדימוי של האישה החזקה והעצמאות בימינו. למרות השינוי שעברו לאחרונה חלק מהנסיכות- מואנה, למשל, כבר לא מפחדת לצאת לבד למסע מסוכן באוקיינוס ועל הדרך לסחוב על גבה בחור מגושם ועצלן- הכריזו לא מזמן שתי כוכבות הוליודיות שהן לא מתכוונות לגדל את בנותיהן על ברכי הקאלסיקות של ענקית המסך ואפילו אוסרות עליהן לצפות בחלק מהסרטים."
אני חושבת שלמרות כי ניתן לראות שינוי בתקופה האחרונה עם ייצוג הנשים בסרטי דיסני, עדיין השינוי אינו חל לגמרי. נסיכות דיסני עדיין אינן עצמאיות לגמרי ואפילו שבסרט מואנה, מואנה מוצגת כעצמאית והיא זאת שגוררת את מאווי חצי האל אחריה, עדיין היא בתחילת הסרט נעצרת על ידי אביה שמנסה לשמור עליה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה